Pagina's

donderdag 16 augustus 2012

Vriendschapsbandjes knopen

Deze keer laat ik een aantal vriendschapsbandjes zien die ik heb geknoopt. Ik kwam een bandje tegen toen ik aan het neuzen was op andere blogs en ben me er toen in gaan verdiepen. Alleen met een beschrijving lukte het me niet zo makkelijk om de knopen te maken, dus heb ik gezocht naar een filmpje. Bijvoorbeeld dit filmpje geeft een prima (Nederlandse) uitleg.
Heel veel patronen zijn te vinden op de site friendship-bracelets.net. Een Engelse uitleg van hoe de knopen te maken en de patronen te lezen vind je daar op deze tutorial pagina.



De bandjes zijn leuk om te maken, en het is ook voor kinderen goed te doen. Je kunt er eindeloos mee variëren, zelfs al met de patronen die ik heb gemaakt, door andere kleuren te gebruiken en ze smaller of breder te maken. En op de friendship-bracelets site is nog veel meer leuks te vinden.

Het makkelijkst (zie filmpjes!) is om een bandje met vier touwtjes te maken, waarbij je alleen standaard knoop (forward knot) gebruikt (een knoop bestaat altijd uit 2 knoopjes op elkaar). Zie het linker bandje op de foto. Bij dit bandje knoop je met het meest linkertouwtjes eerst op het tweede touwtje, dan op het derde en dan op het vierde. Dan doe je hetzelfde met het touwtje dat dan links ligt. Enzovoort. Je krijgt dan schuine strepen van linksboven naar rechtsonder.

Als je dit met meer touwtjes doet, dan wordt het bandje breder. Zie het tweede bandje met de regenboogkleuren. Deze is gemaakt door mijn zoon. Voor dit soort bandjes is ongeveer een schouderlengte draad van elke kleur nodig (van vingertoppen tot bovenop schouder).

Als je een V-vorm wilt maken (derde bandje), dan neem je een even aantal touwtjes en knoop je van links naar rechts (forward knot) en van rechts naar links (backward knot = de forward knot in spiegelbeeld, dus met het rechtertouwtje de knoop maken) en in het midden met de twee touwtjes van dezelfde kleur nog een knoop (forward of backward).

Een randje met 1 kleur aan de linker- en rechterkant maak je door een extra touwtje van die kleur te nemen aan de linkerkant, en ook aan de rechterkant. Daarmee maak je dan elke keer een forward backward knot aan de linkerkant en een backward forward knot aan de rechterkant. Zie het vierde bandje.

Het vijfde bandje van links op de foto vind ik er heel leuk uitzien. Ik weet niet meer waar ik het patroon gevonden heb. Als je het gaat maken: begin met de doorlopende kleur (bij mij de witte) zoals bij het eerste bandje, helemaal van links naar rechts. Dan begin je met het tweede touwtje van links, 1 knoop naar links. Dan met het derde touwtje 2 knopen naar links. Vierde touwtje 3 knopen naar links, enzovoort. Tot en met 7 knopen met de doorlopende kleur. Dan doe je hetzelfde in spiegelbeeld aan de rechterkant. Dus neem het tweede touwtje van rechts, en maak 1 knoop naar rechts. Met het derde touwtje van rechts 2 knopen naar rechts, etcetera.
** update **
Ik heb van dit vijfde bandje een foto tutorial gemaakt. Wil je die hebben? Stuur dan even een mailtje naar mij (zie mijn profiel), dan mail ik het naar je toe.

Het regenboogbandje daarnaast is de moeilijkste die ik tot nu toe heb gemaakt. Dit is patroon 18571 op de friendships-bracelets website. Dat was wel even puzzelen. Het patroon is namelijk niet heel erg duidelijk (het zijn meer kleuren dan het lijkt), en ik deed het met minder touwtjes en andere kleuren. Maar als je eenmaal op gang bent, dan lukt het wel uit het hoofd. Mijn zoon (9 jaar) is hem nu ook aan het maken...

Het laatste bandje op de foto is een ander soort bandje, van een zogenaamd alpha patroon. Uitleg hierover vind je op http://friendship-bracelets.net/tutorial.php?id=2. Je gebruikt dezelfde knoopjes, maar dan horizontaal in plaats van schuin. Patronen voor namen kun je genereren op de site. Een naam-bandje is niet zo moeilijk. Alle touwtjes behalve één zijn van dezelfde kleur (die van de letters), en dan nog een heel lang touwtje van de achtergrond kleur. Je knoopt steeds met het lange touwtje. Van links naar rechts en van rechts naar links etcetera. Afhankelijk van de kleur die bovenop moet komen maak je een left knot of een right knot. Ik vind 'm uiteindelijk niet heel mooi. De knoopjes komen net niet helemaal verticaal te staan, waardoor je van boven naar beneden niet helemaal rechte lijnen krijgt. En vooral gebogen letters worden niet heel mooi.

39 opmerkingen:

  1. Ziet er super uit Hilde!

    Anique wil graag dat ik nummer 5 ga maken.
    Ik ga een poging doen. Denk dat ik hem snap maar dat moet nog blijken.

    Nummer 6 vind ik ook erg leuk maar daar waag ik me nog maar niet aan.

    Ben benieuwd naar de rest!

    Groetjes Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. echt heel mooi! vooral die nummer 5 is echt super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. niet zo goe uitgelegd ._.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je het lijkt misschien lastig maar je moet t gewoon uitproberen, en dan vaak oefenen dan lukt het vanzelf. Tip: koop een Amigo armbandjes doosje (verkrijgbaar bij Intertoys), daar staan ook dingen uitgelegd en dan snap je dit vanzelf

      Verwijderen
  4. weet iemand waar je een filmpje vind van bandje 5??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Heidi,
      Ik heb zelf geen filmpje kunnen vinden. Als je me een mailtje stuurt, dan kunnen we 't er even over hebben. Mijn email-adres kun je vinden bij 'over mij'.
      Groet, Hilde

      Verwijderen
    2. Je kan het vinden op youtube: friendschip bacelets tutorial 16 volgensmij. Wel in engels..

      Verwijderen
    3. Goed zeg! Ik zal het Heidi mailen. Bedankt voor de tip.

      Verwijderen
  5. Hoi Hilde,

    bedankt voor deze uitleg! Ik vind het erg mooi, wat je maakt.
    Kun je mij vertellen wat voor koord je gebruikt? Misschien heb ik er over heen gelezen, dat kan ook...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb voor deze bandjes (en voor veel andere dingen op mijn blog) dit haakgaren gebruikt: Phil Coton 3 van Phildar. Ruim 2 euro per bol en verkrijgbaar in veel leuke kleuren.
      Groetjes, Hilde

      Verwijderen
  6. hoi Hilde ik wou je wel emaillen maar ik kan niet op email drukken maar dan moet ik iets downloaden heel vreemd kan je me zo ook je email geven..?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. HEY!! die armbandjes zijn echt super!,, maar ik heb een tip voor je: als je de stappen van hoe je het armbandje maakt op je blog zet,, doe er dan foto's bij :) dat vind ik zelf duidelijker,, maar echt super cool hoe jij ze maakt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heey Hilde,
    Hoe lang moeten de draadjes aan het begin zijn, bij armbandje 3 (de vissengraad). ik kan nergens op internet duidelijke lengtes vinden...
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb 't al heel lang niet gedaan, maar ik meen me te herinneren dat het 2 keer de lengte van het puntje van je vingers tot aan de schouder is. Succes!

      Verwijderen
  10. Ik kan niks vinden hoe je armbandje zes moet maken:(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De regenboog? Hier staat het patroon: http://friendship-bracelets.net/pattern.php?id=18571.

      Verwijderen
  11. Hey hilde ik wil graag armbandje 2 maken
    Met 2 kleuren
    Moet je de kleuren dan zo blauw paars blauw paars enz of aan de ene kant paars en de andere kant blauw?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is maar hoe je het bandje wil hebben. Als je in het bandje de kleuren om en om wil, dan moet je ook beginnen met om en om. Maar als je bijv. 3 blauwe en daarna 3 paarse wil, dan begin je ook met 3 blauwe naast elkaar en daarnaast 3 paarse.
      Succes!

      Verwijderen
  12. Hallo Hilde,
    Via google kom ik op je blog. Ik volg de cursus handwerken in de vrijeschool en ben bezig met het voorbereiden van een les over knopen. Je blog biedt zoveel inspiratie dus blijf ik lekker hangen hier. Leuk! Groet, Titia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik doe het doe het ook super graag ik vind super veel inspiratie voor armbandjes op je blog ik hoop dat je er nog veel maakt

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey hilde,
    ik vind het laatste bandje nog steeds moeilijk. ik heb heel vaak geprobeerd maar het lukt niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is jammer. Heb je de filmpjes gezien die op de pagina bij friendship bracelets staan? Ik weet eigenlijk niet hoe duidelijk die zijn. Ik heb even gegoogled. Ik kan in het Nederlands niks vinden, maar als je bij YouTube zoekt op "friendship bracelet alphabet" dan vind je nog meer (Engelse) filmpjes. Misschien helpt dat.

      Verwijderen
  15. Hallo Hilde,

    Hoe lang moeten de vriendschapsbandjes zijn als je zelf een patroon verzint.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Het bandje zelf is afhankelijk van de grootte van de pols waar het om heen moet. Zelf zou ik 'm bijv. 2 cm korter te maken, zodat je nog ruimte hebt om de uiteinden aan elkaar vast te maken. De lengte van de touwtjes hangt volgens mij niet echt van het patroon af (tenzij je met 1 touwtje veel meer knoopjes maakt dan met een andere, dan zou ik dat touwtje langer maken). Ik hou ongeveer aan van de schouder tot aan de vingertoppen en terug.

      Verwijderen
  16. Hey hoe lang wordt bandje 5?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, dat hangt er vanaf hoe lang de touwtjes zijn als je begint. Ik heb 't al heel lang niet gedaan, maar ik meen me te herinneren dat als ik touwtjes gebruik die 2 keer de lengte van het puntje van m'n vingers tot aan de schouder zijn, het bandje lang genoeg wordt voor een (niet al te dikke) pols. Gewoon maar eens proberen! Succes!

      Verwijderen
  17. Hallo!
    Ik ben momenteel bezig met een naamarmbandje (7 roze draden en 1 zwarte). Het armbandje is nog niet af, maar mijn zwarte draad is helaas niet langer. Heb je tips hiervoor? Kan ik een nieuwe zwarte draad aan deze knopen en dan verder gaan? Is dat later nog zichtbaar? Of kan ik beter opnieuw beginnen met een langere zwarte draad?
    Bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat als je een nieuwe draad er aan knoopt, dat de knoop dan wel zichtbaar zal zijn. Misschien kun je het met een Russische knoop doen (zie https://www.youtube.com/watch?v=EVWgbEBkEkA&feature=youtu.be). Ik heb die nog nooit gebruikt, maar dat zou hier wel eens geschikt voor kunnen zijn. Ik ben benieuwd of dat lukt. En anders opnieuw beginnen...

      Verwijderen
    2. Bedankt voor de tip! Ik ga de Russische knoop proberen. Of het werkt zal ik laten weten...

      Verwijderen
    3. Heb je een youtube Kanaal zo ja, hoe heet je daar?

      Verwijderen
    4. Nee, ik heb geen YouTube kanaal...

      Verwijderen
  18. Ik snap de uitleg van de naam armbandje niet, (ook niet als ik op de link heb geklikt) heb je ook wat betere uitleg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, sorry, dat gaat 'm niet meer worden. Ik heb al heel lang geen bandjes gemaakt. Succes met het zoeken naar andere tutorials.

      Verwijderen
  19. hey Hilde
    het is alweer een tijd geleden dat je deze blog hebt gemaakt maar ik kan nergens bandje 4 vinden heb je de naam van het armbandje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, ik heb helaas niet meer informatie dan dat in dit blog-bericht staat. Succes!

      Verwijderen