Pagina's

donderdag 13 december 2018

Engel haken

Een hele tijd terug zag ik bij mijn tante een klein wit gehaakt engeltje hangen. Ik mocht 'm meenemen. Op Pinterest vond ik wel soortgelijke engeltjes, maar die waren een beetje anders (bijvoorbeeld deze). Ik heb 'm daarom na gehaakt en het patroon hieronder opgeschreven.
Ik heb de engeltjes gehaakt van Phildar Phil Coton 3 met haaknaald 2. Daarmee worden ze 9,5 cm hoog.
Wat vinden jullie? Leuk? Of oubollig? Ik ben er zelf nog niet uit.
Afkortingen
l = losse
v = vaste
st = stokje
m = meerderen = 2v in één steek
s = onzichtbaar minderen = haak twee steken samen

Patroon
Haak in een spiraal, tenzij bij de toer staat dat je 'm moet sluiten.

Hoofd + lijf/vleugels:
  • 6 v in een magische ring
  • 6 m (12)
  • [m, 1 v] 6x (18)
  • 5 toeren 18 v (18)
  • [1 v, s] 6x (12)
  • vul het hoofd op
  • s 6x (6)
  • 20 st in de 6 vasten (20) (toer sluiten)
  • 2 st in elk st (40) (toer sluiten) (eerste stokje: 3 lossen)
  • [8 st, [3 l, 3 st] 4x, 3 l] 2x (toer sluiten) (eerste stokje: 3 lossen)
  • [8 v, [in 3l-ruimte: 4 st, 2 l, 4 st] 5x] 2x (eerste vaste: 1 losse)
  • [8 v, [4 v, 2 v in 2l-ruimte, 4 v] 5x]  2x
  • [8 v, 5 l, sla de vleugels over] 2x 
  • [8 v, 5 v] 2x (26)
Rok (zie bijgaande tekening):
  • 1. [4 l, 1 v overslaan, 1 v] 13x (13 boogjes)
  • 2. [5 l, v op 3e l van volgende boogje] 14x (dus laatste v op 1e boogje van deze toer)
  • 3. [3 st in volgende boogje, 4 l, v in 3e l van volgende boogje] 7x (laatste v op middelste van eerste 3 stokjes van deze toer)
  • 4. [3 st in volgende boogje, 4 l, v in middelste van 3 stokjes] 7x (laatste v op middelste van eerste 3 stokjes van deze toer)
  • 5. [4 l, v in 2e l van volgende boogje, 4 l, v in middelste van 3 stokjes] 6x, 4 l, v in 2e l van volgende boogje (13 boogjes gemaakt)
  • 6. 1 l (telt als eerste stokje), 2 st in zelfde boogje als laatste v, [3 st in 4 l ruimte] 13x (42)
  • 7. v in elk st (42)

15 opmerkingen:

  1. Ze blijven leuk. Helemaal niet oubollig. Ik hoorde dat er iemand op facebook wel 150 engeltjes verkocht heeft. Dus ik zou zeggen: Helemaal hip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er jaren geleden ook eentje na gehaakt. Die blog is momenteel alweer weken lang de meest bekeken blog bij mij! Dus inderdaad: behoorlijk hip :-) En die van mij is weer anders dan die van jou. Heel veel varianten!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schattig Engeltje. Ik heb dit jaar al een stuk of 20 platte engeltjes gehaakt. Deze zijn echt super leuk. Dankjewel voor het patroon.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. leuk hoor.. hoezo oudbollig??? is gewoon kersterig en das ieder jaar weer in de mode!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige engel! Heel mooi gemaakt!
    Fijne kerstdagen!

    Groetjes, Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super sweet! Many thanks for the pattern & Happy New Year!
    Nata xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi en tof dankjewel om te delen ��

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schattig engeltje. Dankjewel voor dit leuke patroontje !
    Groetjes, Frieda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Engeltjes zijn altyd leuk en miet oudbollig😇

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hoe doe ik stip 8?
    20 st in de 6 vasten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt 6 steken op dat moment (6 vasten). Je moet in die 6 vasten 20 stokjes doen, dus flink meerderen. Bijvoorbeeld:
      3 stokjes in 1e vaste, 3 stokjes in 2e vaste, 4 stokjes in 3e vaste,
      3 stokjes in 4e vaste, 3 stokjes in 5e vaste, 4 stokjes in 6e vaste.

      Verwijderen
  11. Ik heb volgens mij alles gedaan zoals beschreven maar mijn vleugeltjes zitten niet vast, dat zou neem ik aan wel moeten toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Gaby, de vleugels zijn aan de zijkanten open, maar verder moeten ze vastzitten. Tot 2 toeren voor de rok heb je een open cirkel. Bij “[8 v, 5 l, sla de vleugels over] 2x” vouw je ‘m dubbel zeg maar, en haak je alleen het lijfje. 8v aan de voorkant, dan 5 lossen en dan 8v aan de achterkant en weer 5 lossen, en dan op alle vasten en lossen een vaste (en dan de rok).
      Dan zijn de zijkanten van de vleugels open, maar verder zitten ze vast.
      Duidelijk zo? Beetje lastig te omschrijven.

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor je reactie. Het is gelukt een beetje anders als zou moeten maar ook leuk. Wat een super leuk patroon, dank!!!

      Verwijderen
  12. Super leuk! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen