Pagina's

woensdag 7 november 2018

Kleurrijk tafelkleed haken

Oeps, al meer dan 3 maanden niet geblogd! Ik heb zo'n tien projecten klaar die ik jullie wil laten zien. Ook de foto's zijn klaar, dus ik hoef er alleen maar wat over te schrijven. En dat gaat vanaf nu gebeuren. De komende weken zal er daarom van alles langs komen.
Allereerst het project waar ik het langst mee bezig ben geweest: een zomers tafelkleed. Ik zag het patroon bij GeHaakt door Marijtje.
Ik had zin in felle kleuren. Dat is gelukt :-) . Ik koos voor het garen Rainbow Cotton 8/4 van de webwinkel Hobbii. Het garen dat ze verkopen is goedkoop (vooral als het in de reclame is en dat is vaak...). Deze bolletjes waren 1,35 euro per stuk. Ideaal voor zo'n groot project. Ik heb van 10 kleuren 2 bollen gebruikt en van wit ruim 8 bollen. De bollen die je over hebt kun je gratis terugsturen, ook handig. Deze kleuren gebruikte ik:
De 20 gekleurde bollen heb ik helemaal op gemaakt, en omdat ik net niet genoeg had (ik wilde het kleed steeds nog een beetje groter), heb ik ongeveer 5 zeshoeken van garen uit eigen voorraad gebruikt, van Phildar en Catania. De donkergele, rode en lichtblauwe leken genoeg op het Hobbii garen om niet op te vallen in het kleed.
Uiteindelijk heb ik 158 zeshoeken gehaakt. In eerste instantie had ik geschat dat 96 voldoende zouden zijn. Dat klopte bijna voor de picknick tafel, maar toen wilde ik dat ie ook op de tafel binnen zou passen, dus moest ie groter. Gelukkig ging het patroontje niet vervelen (!). Het kleed is zo'n 115 x 190 cm groot geworden.
Nog even over het garen. De kwaliteit is op zich prima. Het haakt ook goed. Wat ik wel jammer vond is dat er af en toe knoopjes in zitten, en dat de kleuren niet allemaal even dik zijn. De donkerblauwe was bijvoorbeeld het dikst, daarvan kon ik 12 zeshoeken maken uit 2 bollen. De donkergele was het dunst en daar kon ik 18 zeshoeken van maken! Voor dit project was dat gelukkig geen probleem.

10 opmerkingen:

  1. Wat een vrolijk kleed, super leuk! Fijne avond! Liefs, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wauw, wat een vrolijk kleed.
    Heel gaaf!!
    Het ga je zeker weten heel veel plezier van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is je kleed leuk geworden! Ik ben meestal niet zo van de blokjes en granny squares enzo, maar deze vind ik echt super! Als je het niet vermeld had, zou niemand hebben gedacht dat je ook andere merken garens uit je voorraad had gebruikt, prima combinatie. Wat ik me wel afvraag, als het garen zo verschillend is van dikte, dan worden de zeshoeken met dikker garen toch ook groter dan die van dunner garen?! Hoe heb je dat dan opgelost? Want op de foto's lijken je blokken allemaal even groot te zijn. Is dit garen ook een beetje slijtvast, of pluist het snel? Ik ken het niet maar voor die prijs met zulke mooie kleuren zeker een optie om eens te bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anja,
      Wat betreft de diktes: ik heb de donkerblauwe/dikste met haaknaald 2 i.p.v. 2.5 gehaakt. Dat scheelde genoeg. En de donkergele/dunste wat losser gehaakt dan normaal.
      Qua kwaliteit lijkt het hetzelfde als de bekende garens. Maar het is natuurlijk afwachten hoe het zich houdt.

      Verwijderen
  4. Deze kleurenpracht springt in het oog! Zelfs the tumbnail viel me meteen op! Zoooo mooi!
    Daarom zou ik je graag uitnodigen deel te nemen aan de Granny-Spiration Link-Up Party (https://marie-lucienne.blogspot.com/2018/11/GSL11.html)! Dit tafelkleed past er 100% in, want hexies zijn ook grannys...
    Groetjes,
    Marjan (Atelier Marie-Lucienne)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ging nog even terugkijken op je blog... Leuk dat je na drie maanden het bloggen weer oppakt!
    Wat een enig tafelkleed heb je gehaakt, zo heerlijk zomers met al die kleurtjes. En dat zeshoekje is leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een vrolijk kleed. Echt super mooi. Mooie kleuren.
    Fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, schitterend gewoon en zo vrolijk met al die kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mag ik vragen hoe jij de blokken aan elkaar heeft gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet opgeschreven hoe ik dat gedaan heb, maar ik heb even gekeken naar het kleed. Tijdens het haken van de laatste toer (wit) heb ik een blok direct aan andere blokken vastgehaakt. Zo te zien heb ik na 3 stokjes een vaste tussen 3 stokjes van het andere blok gehaakt, en dan weer verder op het onderhanden blok.

      Verwijderen