Pagina's

woensdag 1 april 2020

Sjaal breien in 10 kleuren

Aan het begin van de herfst zag ik op Instagram bij The Fibre Fox een prachtige handgeverfde set van 10 mini-strengen. Die heb ik direct besteld (op Etsy). Ik wist dat ik een sjaal er van wilde breien, maar het duurde even voordat ik had bedacht volgens welk patroon.
Uiteindelijk werd het een 'gewone' rechte sjaal, maar wel met delen brioche er in. Het garen is al heerlijk zacht, maar de brioche voelt nog zachter en soepeler!
Ik heb steeds eerst met een donkere kleur een deel in ribbels gebreid, daarna een stuk brioche met de donkere en een lichtere kleur (tot de donkere op was) en dan nog een stuk ribbels in de lichte kleur. En dat 5 keer achter elkaar.
Voor mooie zijkanten in het brioche gedeelte heb ik het volgende gedaan:
  • Opzetten met een oneven aantal steken. 
  • De buitenste steken alleen met de donkere kleur breien. 
  • Kantsteken: de eerste steek niet recht of averecht breien, maar recht of averecht afhalen. De laatste steek aan de averechte kant verdraaid averecht breien.
  • Bij de averechte naald in de lichte kleur aan het eind de draad voor laten hangen (na keren achter).
  • Bij de rechte naald in de lichte kleur aan het eind de draad achter laten hangen (na keren voor).
Ik heb de sjaal nu een paar keer om gehad. Hij blijkt wat te lang te zijn, dus ik denk dat ik een deel van twee kleuren er af ga halen. Dan kan ik die twee kleuren gebruiken voor een ander leuk brioche patroontje dat ik van de week tegenkwam.

4 opmerkingen: