Pagina's

zaterdag 27 februari 2016

Babydeken haken met vierkantjes in granietsteek

Voor een kraamkado heb ik bij de olifantjes ook nog een babydeken gehaakt (nou ja, andersom dan).
Aan de (toen nog) bijna-moeder heb ik een paar dekentjes van Pinterest laten zien om een idee te krijgen wat ze leuk vindt. We kwamen uit op vierkantjes in meerdere kleuren. Maar welke steek dan... Omdat het nog winter is (de baby is inmiddels geboren) wilde ik een dichte deken, dus de gewone granny vond ik niet geschikt. Ik kwam uit op de granietsteek.
De granietsteek kun je prima de hoek om haken. Op Ravelry vond ik een (Engelse) beschrijving, met diagram. Het idee is simpel. In de hoek doe je tussen twee vasten 2 lossen, en de volgende toer doe je om die 2 lossen een vaste, 2 lossen en een vaste.
Lastig was even dat het vierkant de neiging heeft scheef te trekken, maar als je in de hoek goed aan de rechterkant haakt (eventueel na het haken zoveel mogelijk naar rechts schuiven), dan valt het mee. En het was even puzzelen hoe je het best kunt overschakelen op een andere kleur. Maar ook dat is gelukt.
Ik was er al snel uit welke kleuren het moesten worden. De kinderwagen is bordeaux rood en donker/legergroen, dus daar past niet zoveel bij. En omdat het een meisje zou worden, kwam ik op de combi roze-beige-wit uit.
Het garen uitzoeken was dan weer niet makkelijk. Er mocht geen wol in zitten vanwege een allergie. En het moest wel een beetje dikke draad zijn, zodat het een warme deken zou worden. Uiteindelijk is het Lana Grossa (McWool) Cotton mix 80 geworden, een heel mooi en zacht garen. Half katoen, half acryl. Het lijkt erg op byClaire Nr.2, maar de prijs per bol is lager en er zitten ook nog meer meters op.
De deken is 80x60 cm geworden en daarvoor waren 11 bollen nodig.

11 opmerkingen:

  1. Prachtig! En dat is een mooie tip, de granietsteek goes granny :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi, ik ben nog geen vierkantjes in granietsteek tegen gekomen.
    Hopelijk is de moeder er ook heel blij mee.
    En nu lekker op stap met de wagen, het dekentje komt met dit weer goed van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Héél mooi!! En tof dat je dat even vermeldt van het soort garen, altijd handig om te weten!
    Fijn weekend nog,
    Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat is een prachtig dekentje geworden!
    Ik dacht echt even dat je de granny steek had gehaakt toen ik de foto voor het eerst zag...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O, wat heerlijk zoet, zo lief! Heel mooi gehaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw !!! Knap gedaan !!!

    Fijn weekend, grts Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel erg leuk geworden. Wat een prachtige deken is het geworden. Goeie oplossing voor de granny's. En wat een mooi garen. Die ga ik zeker ook eens proberen.
    Groetjes van Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi dekentje in die zachte kleuren. Het garen geeft het een extra mooie uitstraling.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige deken! Deze steek is schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw mooi! Ik vind de kleuren ook heel leuk bij elkaar staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wonderful! Such a nice color combination ♥. Great job!
    Sunny greetings, Nata xxx

    BeantwoordenVerwijderen