Pagina's

dinsdag 4 december 2018

Muts fair isle breien

Ik vind fair isle breien maar lastig. De techniek op zich lukt wel, maar het breiwerk wordt (met dun garen) niet mooi gelijkmatig. Ik wilde eens proberen of het met dik garen beter gaat.
Dat gaat beter! Ik heb een muts gebreid volgens een patroon van Arne en Carlos. In dit filmpje laten ze zien hoe dat gaat. Ik gebruikte hiervoor 2 bollen Lana Grossa Mille II.

Vorig jaar volgde ik een workshop fair isle. We hebben toen een mini omslagdoekje gemaakt. Je ziet dat dat veel onregelmatiger is. Ik gebruikte toen vrij dun garen, Shetland wol.
Met m'n haakkatoen maakte ik een "paasbal". Dat ging al wat beter.
Deze kerstbal van vorig jaar (uit het boek Kerstballen breien van Arne & Carlos) zag er weer beter uit. Die had ik flink gesopt in wolwasmiddel. Dat helpt ook.
Misschien moet ik gewoon veel oefenen en wordt het dan vanzelf beter ;-)

4 opmerkingen:

  1. Ja, dat herken ik wel... Ik breide ooit een paasbal met katoen en dat vond ik al niks. Jouw bal van katoen is best mooi!
    Maar het garen moet een beetje voegen, anders zie je gaatjes en zijn de overgangen niet mooi ondanks dat je de techniek goed hanteert.
    Prachtig motief overigens, op die eerste foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb me er nog niet aan gewaagd, lijkt me wel heel mooi en fijn als je het kunt, de techniek. Ik vind de muts prachtig en de onderste kerstbal is ook een schatje, dat pluizige vind ik zo mooi.
    Veel succes met oefenen, groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supermooi, deze muts. Het patroon lijkt me moeilijk...
    Ik ga me er ook eens in verdiepen,
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oefening baart kunst ... ;-)
    Mooie muts! Knap gedaan.
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen