Pagina's

woensdag 22 maart 2017

Linnen onderzetters haken

Ik heb een paar 'naturelle' onderzetters gehaakt, passend bij de witte spulletjes en schelpen die nu op het dienblad op onze tafel staan.
Het linnen garen dat ik nog had liggen vond ik er goed bij passen. Het klassieke patroon voor onderzetters (bijvoorbeeld te vinden bij Karin aan de haak) heb ik een beetje aangepast. Ik heb bijvoorbeeld clusters van stokjes gebruikt in plaats van stokjes en ik heb in het midden een kleurtje gedaan om er een beetje 'lente-gevoel' aan te geven.
Het patroon in het kort:
Toer 1: haak een magische ring met 8 vasten
Toer 2: 8x [cluster van 3 stokjes, 2 lossen]
Toer 3: 8x [in 2-lossen-ruimte [cluster van 3 stokjes, 2 lossen, cluster van 3 stokjes], 1 losse]
Toer 4: 8x [in 2-lossen-ruimte [3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes], 1 losse]
Toer 5: 8x [in 3-lossen-ruimte 9 stokjes, in 1-losse-ruimte 1 vaste]
Tip: dompel het linnen niet helemaal onder in water om te blocken. Ik heb dat met één gedaan en die werd erg plat en slap. De structuur van het linnen verdween. Wat ik gedaan heb om deze vier onderzetters mooi plat te krijgen, is ze een nachtje onder een natte doek leggen.

13 opmerkingen:

  1. Leuk zijn ze! De verschillende kleuren in de hartjes maken ze helemaal af! Bedankt voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat kleurtje in het middag vind ik heel goed, mooi gedaan.
    Dank je wel voor het patroon,
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi, prachtig met dat subtiele kleuraccentje in het midden!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi. Linnen garen wil ik ook nog eens proberen, dat lijkt me zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zijn leuk geworden. vind dt ene kleine kleurtje wel mooi zo..

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leukerds!
    Mooi effect met het gekleurde hart en de rest in het wit.
    Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie onderzetters. Het is net of de stip in het midden is geschilderd.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  8. So sweet! ♥ They look wonderful with the little colorful dots in the middle. Thanks for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voor het delen van het patroon. Dat wordt een leuk moederdagcadeautje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi what stitch is a stick is it double crochet and what does release mean it is a very nice pattern but not sure about the crochet terms please can you tell me .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi,
      losse means chain stitch
      vaste means single crochet
      stokje means double crochet
      ruimte means space
      (American terms)
      Good luck!

      Verwijderen