Pagina's

dinsdag 25 februari 2020

Makkelijk continentaal averecht breien + workshop regelmatig tricot breien

Breien jullie continentaal (met de draad links) of Engels (met de draad rechts)?
Ik vind continentaal breien heel prettig, maar dan vooral bij recht breien. Averecht is lastiger.
Ik zat er over na te denken.
Waarom is continentaal averecht breien lastiger dan recht breien? Het is toch in feite dezelfde steek, maar dan aan de andere kant van het werk?
Als recht breien met een kleine beweging kan, dan moet dat met averecht toch ook kunnen?
Inderdaad!
Zie bovenstaand filmpje. Met de draad voor het werk hoef je maar een kleine beweging te maken om de averechte steek te maken.

Het is helaas niet helemaal zo simpel. De net gemaakte steek staat namelijk gedraaid op de naald.
Maar, als je daar de volgende toer rekening mee houdt, dan is dat niet erg.
Als je in het rond breit, dan gaan de volgende averechte toeren als volgt.
Je steekt dan dus niet in in de voorste lus, maar in de achterste lus. Dat is niet moeilijker omdat de achterste lus rechts staat. Ik vind het zelfs nog makkelijker breien.

Ik brei nu op deze manier averecht, vooral bij rondbreien en dan vooral bij de boord van sokken (2r, 2av).
Als ik grote stukken averecht moet breien, dan brei ik niet continentaal, maar met de draad rechts. Ik heb het idee dat ik dan wat regelmatiger brei, maar dat kan een kwestie van oefenen zijn.
Bij heen en weer tricot breien kun je ook prima op deze manier averecht breien. De rechte steken maak je dan ook door in de achterste (rechter) lus in te steken.

Nadat ik deze manier van averecht breien had ontdekt, zag ik op Pinterest toevallig een filmpje over Combination Knitting. Daar wordt er meer uitleg over gegeven.

Eind oktober ging ik naar de Knit & Knot beurs en deed ik mee aan de workshop "16x tricot" bij Loret Karman van De Amsterdamse Steek.

Daar hebben we eerst getest hoe regelmatig we breien. We hebben gemeten hoeveel draad we verbruiken bij recht breien en hoeveel bij averecht. Bijna alle deelnemers gebruikten bij averecht meer of minder garen dan bij recht breien. De meesten gebruikten meer draad bij averecht. Bij mij is dat juist andersom. Thuis heb ik het het testje nog eens over gedaan, maar dan wat uitgebreider.
Ik heb steeds de lengte van ik geloof 25 steken gemarkeerd en dat 3 keer bij elke manier.
De draadjes rechts zijn die van averecht op mijn nieuwe manier. Daar gebruik ik kennelijk de minste draad voor. Noors averecht breien lijkt het meest regelmatig (die drie draadjes zijn precies even lang). Het recht breien is ook lang niet regelmatig...

Daarna leerden we op 16 manieren tricot breien. Hoe precies zal ik niet verklappen, maar hierbij het resultaat van de proeflap.
rechte kant

averechte kant

Het idee was om te testen op welke manier je het meest regelmatig breit. Je ziet dat vooral aan de averechte kant. Als je bij de averechte naald niet evenveel draad gebruikt als bij de recht naald, dan zie je dat er niet steeds evenveel ruimte is tussen twee ribbels. Twee ribbels staan dicht op elkaar en daarna is er wat meer ruimte.

Van de 16 manieren vallen er wat mij betreft direct al 12 af omdat die aan de voorkant een gedraaide steek geven. Die manieren waren vaak ook lastig te breien. Tussen de 4 die overbleven zat mijn nieuwe manier van averecht breien (en ook de oude). Dus als ik het nog niet zelf had ontdekt, had ik het daar wel ontdekt!

Hoe breien jullie? Continentaal of niet? Ga je deze nieuwe manier van continentaal averecht breien uitproberen?


4 opmerkingen:

  1. Wat een studie! En wat een verschil ook. Leuk om te zien van jezelf, denk ik. Het zal per persoon verschillen wat betreft regelmaat en spanning. Ik brei mijn dekentje op dit moment toch weer heel vlot en regelmatig op twee lange pennen. Jong geleerd, oud gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke testjes!
    Ik brei met de draad rechts, maar dat is vooral omdat ik geen mega ervaren breister ben en nog nooit een andere manier geprobeerd heb. Ik ga de draad links eens uitproberen.
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist voor haaksters schijnt het makkelijker te zijn met de draad links. Dan lijkt het meer op haken.

      Verwijderen
  3. Deze manier van averecht continentaal breien bevalt mij prima. Ben heel blij dat ik deze manier op jouw site tegen ben gekomen. Die andere manier lukte van geen kant 🥲

    BeantwoordenVerwijderen