Pagina's

zaterdag 8 december 2018

Kerstboompjes haken/maken

Het idee voor deze kerstboompjes vond ik terug als schetsje in mijn haak-brei-schrift. Geen idee meer hoe ik er op ben gekomen. Misschien dat ik ergens in een winkel zoiets gezien heb.
Het idee is simpel. Cirkels haken van steeds een toer meer. De eerste is 1 toer van 6 vasten, de tweede  is 2 toeren van 6 en 6+6=12 vasten, de derde is 3 toeren van 6, 12 en 12+6=18 vasten. Enzovoort. Om ze goed plat te krijgen heb ik ze nat gemaakt en liggend laten drogen.
Het garen is een mooie handgeverfde Merino Sock mini van Wol met Verve. Die kocht ik vorig jaar (al) bij de breidagen in Zwolle. Door de gekleurde spikkeltjes is de kerstboom direct versierd.
Ik heb verschillende groottes houten kraaltjes gebruikt. Ik denk 4 mm voor de linker en 6 mm voor de middelste en rechter (of 5 en 7 mm). Wat het beste past hangt af van de dikte van het garen/de grootte van de cirkels, maar ook of je een korte/brede of lange/smalle kerstboom wilt. Leuk om mee te variëren.
Ik vind ze leuk :-)

26 opmerkingen:

  1. Klasse Idee und auch ganz bunt würden die Bäumchen toll aussehen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super, heb er al 5 klaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappige hangers, leuk in diverse kleuren :)
    Groetjes en een fijne week, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jouw kerstbomen zijn apart en echt leuk. En nog simpel om te maken ook. Fijn om als haakwerkje tussendoor te maken.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee! En zeker mooi garen :) Ik ga ze ook maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. geweldig vind ik je bomen zeg
    weer een idee erbij voor komende kerst!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Superleuk. Simpel, daar hou ik van 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Moet je steeds afhechten voor de kraal erin te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, je maakt eerst alle cirkels los (en die hecht je ook af), en daarna rijg je om en om een kraal en een cirkel aan een touwtje.

      Verwijderen
  9. Is het de bedoeling dat je elke cirkel apart haakt. Het leek alsof het een geheel was🤭 dus kreeg ik het niet klaar. Grts en bedankt om te delen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, inderdaad, elke cirkel apart haken. Daarna aan een draad rijgen met steeds een kraal er tussen. Succes!

      Verwijderen
  10. Ik krijg ze niet plat. Ik heb ze nat gemaakt en ze zijn plat maar als ik rijg met kralen dan gaan ze hangen. Wat doe ik verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, misschien zijn ze te groot/zwaar? Strak haken helpt misschien? Ik heb sokkenwol gebruikt. Dat is misschien wat lichter dan katoen. Groet, Hilde

      Verwijderen
  11. Begin je elke cirkel met een magic ring?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, klopt. Je maakt allemaal aparte cirkels. Elke cirkel kun je beginnen met een Magic ring.
      Groet, Hilde

      Verwijderen
  12. Erg leuk idee voor volgend jaar !

    BeantwoordenVerwijderen