Pagina's

zondag 14 december 2014

Bal haken van vijfhoeken

Voor een Sinterklaas surprise heb ik een "voetbal" gehaakt. Een mooie echte voetbal, met de zwarte vlakjes op de goede plek, vond ik hier, maar dat vond ik te veel werk (20+12 onderdelen). Het moet leuk blijven ;-).
Ik had al snel gezien dat je met 12 vijfhoeken ook een bal kunt haken. Dus op zoek naar een patroon voor een vijfhoek. De Afrikaanse bloem in de vijfhoek variant is heel mooi, maar was natuurlijk geen optie. Dat is niet stoer voor een jongen...
Toen vond ik een makkelijk patroon bij Pigtails. Ik heb geprobeerd de vijfhoeken 'willekeurig' aan elkaar te haken, maar uiteindelijk zaten er toch vijf zwarte op een rij. Nou ja, het gaat om het idee!

6 opmerkingen:

  1. De beel is een echte voetbal-look-a-like. Goed gelukt en de jongen voor wie je hem maakt vindt hem vast mooi.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch wel een mooi alternatief!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo , is er ook een bepaalde manier waarop je deze bal in elkaar haakt?
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's lang geleden... Bedoel je hoe je ze aan elkaar maakt, of in welk patroon je ze legt? Ik heb ze volgens mij aan elkaar genaaid, door de draad door de buitenste lussen van beide vijfhoeken te halen. En wat het patroon van de vijfhoeken is? Die van mij begint zo te zien met een witte, dan daaromheen 5 zwarte, dan 5 witte en dan weer een zwarte.

      Verwijderen