Pagina's

zondag 24 september 2017

Vaatdoekjes breien

In een leuk winkeltje zag ik hele mooie gebreide vaatdoekjes liggen, heel fijntjes van dun katoen. Niet gekocht natuurlijk, want die wilde ik zelf maken. Wat gegoogeld op dun garen, maar ik kon het niet goed vinden. Toen bleek dat ik in mijn voorraad nog bollen DMC Natura had liggen, wat ook best dun is. Met breinaalden 2 mm geeft het een mooi 'fijn' resultaat.
Het eerste doekje heb ik alleen maar recht gebreid, ribbels dus.
De tweede was iets bewerkelijker, met ook flink wat averechte steken. Het patroon vond ik hier.
En ook het derde patroon (afgekeken van een foto op deze pagina) is een combinatie van rechte en averechte steken. Leuk om te zien dat je zulke mooie structuren kunt maken met alleen maar recht en averecht.
Ik heb de vaatdoekjes inmiddels in gebruik genomen. Ze poetsen goed! Ze nemen ook goed vocht op, hoewel nog niet zo goed als gewone vaatdoekjes, maar dat wordt vast beter als ze wat vaker zijn gewassen. De volgende keer zou ik ze wel wat groter maken (dus wat meer dan 70 steken).

9 opmerkingen:

  1. Wauw heel gaaf! Ik vind de verschillende blauwtinten ook erg mooi bij elkaar. Het is dat breien niet helemaal mijn ding is, anders zou ik ze zeker maken. Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk, creatief idee om vaatdoekjes zelf te maken! Heel mooi! Fijne week!

    Lieve-groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind ze prachtig, maar zou ze voor de sier neerleggen. Gewoon zonde om daar mee te poetsen!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw ...
    Mooie kleuren en leuke patronen!
    Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg leuk en mooi en handig. Krijg je ook gelijk zin om schoon te maken ;-) Ik heb wel zo'n doekje gekocht, grijs gemĂȘleerde katoen en ik maak alleen dingen schoon ermee die niet zo heel vies zijn. Maar goed idee om restjes op te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige doekjes, bijna te mooi om te gebruiken. Ze staan vast heel mooi op het aanrecht.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. How pretty! ♥ They really look very fine with this thin yarn and the patterns are nice. Up to now I only made cloths with a yarn yardage of 75/85 or 125 m per 50 g, but I really must try this thinner version. Thanks for inspiring! Groetjes, Nata

    BeantwoordenVerwijderen