Pagina's

zaterdag 14 september 2013

Bloem om steen haken

Wat wordt er weer veel geblogd door iedereen! Het is bijna niet bij te houden, en dan volg ik nog niet eens heel veel blogs.
Van mij nog een vakantie project. Ik had al eens wat foto's van omhaakte stenen voorbij zien komen.. Het leek me wel wat om te doen op vakantie in de bergen. En het is gelukt.
Ik dacht makkelijk goede stenen te kunnen vinden in de bergen, maar dat viel tegen. Ik heb maar één ronde (nou ja, ovale) en gladde steen gevonden die donker (anders staat wit niet mooi), een beetje plat (anders zie je de lelijke onderkant) en van de juiste grootte is (deze is 10 bij 13 cm).
Ik had het dunste garen meegenomen dat ik had (iets dunner dan Phil Coton 3) en een dunne haaknaald (ik denk 1.5 mm; er staat 5 op). Het patroon (een variant op het patroon dat je hier vindt) is als volgt:
  • Toer 1: 20 stokjes in een magische ring.
  • Toer 2: 20 keer een stokje en een losse.
  • Toer 3-5: 20 keer 16 lossen en een vaste.
  • Toer 6: 20 keer 12 lossen en een vaste. Hecht af.
  • Trek de lussen aan de onderkant stevig aan door één of meer draden door de lussen te rijgen en aan te trekken.
Ik heb wat geëxperimenteerd met de aantallen lossen, om de bloem niet te "dicht" of juist te "open" te laten worden. Ik heb ook geprobeerd met minder stokjes te beginnen (op een kleinere steen), maar dat werd niet wat.
Ik kon niet veel mooie patronen vinden. Margaret Oomen heeft prachtige ontwerpen gemaakt. Zie bijvoorbeeld dit plaatje:
Haar Etsy shop knitalatte is helaas al een tijdje gesloten. Hier zijn 3 patronen van haar te vinden. Een ander mooi ontwerp vind je hier (helaas zonder patroon).

3 opmerkingen: