Pagina's

woensdag 17 mei 2017

Deken haken

Als je een deken wilt haken, moet je veel keuzes maken. En daar ben ik niet zo goed in...
Wat voor patroon moet het worden? Vierkanten, rijen, of andere vormen?
Hoeveel kleuren?
Welke kleuren?
Hoe groot moet de deken worden en hoeveel garen is er dan nodig?
Welk garen?
Welke steek?
Als je gekozen hebt voor strepen, hoe breed moeten die zijn?
En in welke volgorde moeten de kleuren?
Hoe zorg je er voor dat je met een minimum aantal bollen de deken zo groot mogelijk maakt?
Welke haaknaald?
Hoe doe je de opzet als je een lange ketting lossen irritant vindt?
Moet er een rand om? Hoe dan?
Nou ja, jullie zien wat het is geworden qua kleuren en patroon.
Ik heb 16 bollen Stylecraft Special DK gebruikt en haaknaald 5. Van 5 bollen had ik nog flink wat over. Goed voor de Grootste Gehaakte Deken van de Wereld.
Het zijn bijna-granny-strepen geworden. Ik heb groepjes van 2 i.p.v. 3 stokjes gehaakt.
Ik had 28 strepen gepland, maar toen werd de deken nog net wat te kort. Gelukkig kon ik van 2 kleuren nog 2 strepen maken. Toen bleek de deken ook nog te smal. Daarom heb ik nog eenzelfde streep aan de beide lange kanten gemaakt.
En toen was ik helemaal tevreden. Hij staat mooi op het logeerbed.

O ja, ik ben de deken niet begonnen met een lossen-ketting, maar heb al hakend opgezet met stokjes. Ideaal!

13 opmerkingen:

  1. Ik vind hem erg mooi geworden, je hebt de juiste beslissingen genomen! Mooie kleurencombinatie, mooie steek, mooie rand, en die manier van opzetten wil ik ook nog eens proberen. Is jouw kennelijk goed bevallen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat moet een haakster veel keuzes maken. Gelukkig heb jij dat allemaal prima gedaan, want jouw deken is prachtig. Mooie kleuren, leuke steek en de rand maakt het helemaal af. Bedankt voor de duidelijk uitleg.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je deken is prachtig, mooie kleuren en goede volgorde :)
    Je zult wel trots zijn :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed gedaan en de deken is prachtig geworden.
    Alles klopt! Kleurkeuze, steek en de rand erom heen maakt het helemaal af.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oei keuze stress, maar het is goed gekomen zie ik. Hetis een prachtige deken staat erg mooi zo.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  6. keuzes, keuzes, keuzes. Heel lastig als haakster. hihi. Wat een mooie deken is het geworden. Erg mooi.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi geworden!
    (Goede keuzes gemaakt ;-))
    Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mooie deken en prachtige kleurencombinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De deken is echt gaaf geworden! Prachtige kleuren heb je gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De eerste foto bij Annemarie die me meteen aansprak vandaag! Prachtig mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je deken is prachtig geworden! Ik lees steeds vaker dat stokjes gemaakt worden als opzet. Ga ik ook eens proberen.
    Fijn weekend, groet Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie deken heb je gehaakt!

    Groetjes,
    Renske