Pagina's

woensdag 17 mei 2017

Deken haken

Als je een deken wilt haken, moet je veel keuzes maken. En daar ben ik niet zo goed in...
Wat voor patroon moet het worden? Vierkanten, rijen, of andere vormen?
Hoeveel kleuren?
Welke kleuren?
Hoe groot moet de deken worden en hoeveel garen is er dan nodig?
Welk garen?
Welke steek?
Als je gekozen hebt voor strepen, hoe breed moeten die zijn?
En in welke volgorde moeten de kleuren?
Hoe zorg je er voor dat je met een minimum aantal bollen de deken zo groot mogelijk maakt?
Welke haaknaald?
Hoe doe je de opzet als je een lange ketting lossen irritant vindt?
Moet er een rand om? Hoe dan?
Nou ja, jullie zien wat het is geworden qua kleuren en patroon.
Ik heb 16 bollen Stylecraft Special DK gebruikt en haaknaald 5. Van 5 bollen had ik nog flink wat over. Goed voor de Grootste Gehaakte Deken van de Wereld.
Het zijn bijna-granny-strepen geworden. Ik heb groepjes van 2 i.p.v. 3 stokjes gehaakt.
Ik had 28 strepen gepland, maar toen werd de deken nog net wat te kort. Gelukkig kon ik van 2 kleuren nog 2 strepen maken. Toen bleek de deken ook nog te smal. Daarom heb ik nog eenzelfde streep aan de beide lange kanten gemaakt.
En toen was ik helemaal tevreden. Hij staat mooi op het logeerbed.

O ja, ik ben de deken niet begonnen met een lossen-ketting, maar heb al hakend opgezet met stokjes. Ideaal!

25 opmerkingen:

  1. Ik vind hem erg mooi geworden, je hebt de juiste beslissingen genomen! Mooie kleurencombinatie, mooie steek, mooie rand, en die manier van opzetten wil ik ook nog eens proberen. Is jouw kennelijk goed bevallen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat moet een haakster veel keuzes maken. Gelukkig heb jij dat allemaal prima gedaan, want jouw deken is prachtig. Mooie kleuren, leuke steek en de rand maakt het helemaal af. Bedankt voor de duidelijk uitleg.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je deken is prachtig, mooie kleuren en goede volgorde :)
    Je zult wel trots zijn :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed gedaan en de deken is prachtig geworden.
    Alles klopt! Kleurkeuze, steek en de rand erom heen maakt het helemaal af.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oei keuze stress, maar het is goed gekomen zie ik. Hetis een prachtige deken staat erg mooi zo.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  6. keuzes, keuzes, keuzes. Heel lastig als haakster. hihi. Wat een mooie deken is het geworden. Erg mooi.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi geworden!
    (Goede keuzes gemaakt ;-))
    Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. mooie deken en prachtige kleurencombinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De deken is echt gaaf geworden! Prachtige kleuren heb je gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De eerste foto bij Annemarie die me meteen aansprak vandaag! Prachtig mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je deken is prachtig geworden! Ik lees steeds vaker dat stokjes gemaakt worden als opzet. Ga ik ook eens proberen.
    Fijn weekend, groet Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie deken heb je gehaakt!

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een gave deken!! Heb je dan ook 2 steken overgeslagen tussen de stokjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het een prachtig deken!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Hilde,mijn dochter heeft jouw deken gekozen voor het kinderledikantje,nu is mijn vraag weet he de kleurnamen nog van dd bollen?ik zie het best moeilijk van het plaatje en je had idd 16 bollen voor de deken?
    Groeten Jeanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je dochter ook zo'n deken wil! Ik heb de kleurnummers niet opgeschreven helaas, en de wikkels heb ik niet meer. Ik had wel dit opgeschreven: lichtgrijs, middengroen, donkergrijs, lichtgroen, wit, midden grijs, donkergroen. 16 bollen inderdaad.

      Verwijderen
  16. Echt heel mooi! Welke steek is het Hilde, want dat kan ik niet terugvinden. Ik wil hem ook graag maken, als ledikantdekentje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een granny stripe, maar dan met groepjes van 2 stokjes i.p.v. 3 stokjes. Hier vind je het patroon van de gewone granny stripe: http://www.handwerkles.nl/12-granny/93-granny-strepen

      Verwijderen
  17. Ben beginneling,waar kan ik de gebruiks informatie vinden aub ,want vind het een heel mooi deken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat dit een goede plek is om te beginnen:
      http://www.handwerkles.nl/12-granny/93-granny-strepen

      Verwijderen
  18. Heb je hier een uitgeschreven patroon van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat heb ik niet. Hierboven bij andere reacties zie je een link naar een granny-strepen patroon. Daar doen ze steeds 3 stokjes bij elkaar. Ik heb steeds 2 stokjes gedaan.
      Groetjes, Hilde

      Verwijderen
  19. Hoi!
    Ik kwam je deken tegen op Pinterest vandaag! Ik maak een woondeken voor mijn moedertje die het steeds zo koud heeft! Haakt echt heel fijn en jij hebt mooie kleuren gebruikt! Ik doe hem in paars, roze en grijze tinten. Dank je voor je leuke simpele idee😊😊

    BeantwoordenVerwijderen