Pagina's

zondag 22 december 2013

Gymtas haken

Voor mijn dochter heb ik een tijd geleden al eens een gymtas gehaakt in het ripple patroon. Mijn nichtje vond die zo mooi, dat ze ook graag zo'n tas wilde hebben. Die heb ik voor haar verjaardag gemaakt.
Ze heeft zelf de kleuren uitgezocht. Past mooi bij elkaar vind ik!
Het patroon van de ripple steek kun je vinden bij Attic24. Eenvoudig te maken, met een mooi effect.
Het hengsel heb ik tunisch gehaakt, omdat dat hopelijk minder gaat uitrekken. Als je wilt weten hoe tunisch haken gaat: op de website Handwerkles staat een instructie met foto's en hier een filmpje.
Het koord heeft mijn man gedraaid met een boormachine. Heel handig! In dit filmpje, weer van Handwerkles, kun je zien hoe dat gaat.
Deze keer heb ik er een voering in genaaid, omdat de tas dan niet kan uitrekken. Enige nadeel is dat de tas nu niet helemaal dicht kan, omdat er te veel stof/draad zit. Maar goed, de gymspullen vallen er vast niet zo maar uit. M'n nichtje was er gelukkig blij mee!

3 opmerkingen:

  1. Ja, de ripple steek blijft altijd leuk!!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Hilde. Ik zou deze tas ook willen maken voor mijn dochter. Ik haak nog niet zo lang. Zou je mij kunnen vertellen wat voor garen en hoeveel garen je hebt gebruikt.
    Hoe maak je de bovenste rand (waar het koordje doorheen gaat)?
    Groeten Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Petra, ik gebruik vaak Phil Coton 3 van Phildar voor dit soort haakprojecten. "gewoon" haakkatoen. De hoeveelheid garen weet ik echt niet meer. Ik zou schatten minimaal 2 bollen van elke kleur. De bovenste toeren heb ik eerst zo gehaakt dat het "vlak" wordt, dus afhankelijk van waar je in de zigzag zit een vaste, half stokje of stokje. En dat misschien een paar toeren. De rand waar het koord doorheen moet, doe je gewoon door de bovenste rand dubbel te vouwen en vast te naaien. Groetjes, Hilde

      Verwijderen