Pagina's

dinsdag 25 september 2012

Appelhoes haken

Op diverse blogs en websites kwam ik appelhoesjes/jasjes tegen. Niet echt nuttig, maar wel heel leuk!


Ik heb eerst flink gezocht naar de leukste hoesjes. Als je gaat googelen op "crochet apple cozy", dan vind je heeeel veel, maar vaak kon ik er geen patroon bij vinden. Twee patronen zijn te vinden op FunkyTyger en de blog van Anna. Ik had echter bij het googelen een hele leuke met een "flap" gezien, maar die kan ik niet meer terugvinden. Verder merkte ik dat de hierboven genoemde patronen niet goed om mijn appels gingen passen, dus ben ik zelf maar aan het experimenteren gegaan.


Ik heb de hoesjes gemaakt met Katia mississippi wol en haaknaald 4. Ik heb een "gemiddelde appel" er bij gehouden om steeds te passen of ik moest minderen of meerderen of niet. Het patroon staat hieronder, maar probeer vooral zelf hoe het beter wordt.

Zie voor de afkortingen het bericht van 2 september 2012 (hart haken).
Toer 1: haak een magische ring met 6v (=6v) (voor een uitleg, zie Annemarie's Haakblog
Toer 2: herhaal [m] 6 keer (=12v)
Toer 3: herhaal [m, 1v] 6 keer (=18v)
Toer 4: herhaal [2v, m] 6 keer (=24v)
Toer 5: 1v, herhaal [m, 3v] 5 keer, m, 2v (=30v)
Toer 6: herhaal [m, 9v] 3 keer (=33v)
Toer 7: 5v, herhaal [m, 10v] 2 keer, m, 5v (=36v)
Toer 8, 9: 36v
Toer 10: omdraaien, 35v
Toer 11: omdraaien, 34v
Toer 12: omdraaien, 33v
Toer 13-18: omdraaien, 33v
Toer 19: omdraaien, 3v, haak 2 steken samen, 10v, haak 2 steken samen, 11 vasten, haak 2 steken samen, 3v, 15 lossen (voor flap) (=45v)
Toer 20: omdraaien, 18v, haak 2 steken samen, 9v, haak 2 steken samen, 9v, haak 2 steken samen, 3v (=42v)
Toer 21: omdraaien, 3v, haak 2 steken samen, 8v, haak 2 steken samen, 7v, haak 2 steken samen, 14v, 3 lossen (voor knoopsgat), 1v (=39v)
Toer 22: omdraaien, 18v, haak 2 steken samen, 6v, haak 2 steken samen, 6v, haak 2 steken samen, 3v (=36v)
Afronden: Haak een rand met een andere kleur: vasten rond de opening aan de voorkant, en verder halve vasten. Borduur APPLE op de achterkant. Zet de knoop vast en werk de draadjes weg.

2 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan ! Ik heb wel nog steeds de voorkeur voor de grappige versie van grietjekarwietje. Daar zit het appeltje helemaal in, dus gegarandeerd geen blutsen. Haar patroontje vind je hier:
    http://grietjekarwietje.blogspot.be/2012/01/haakpatroon-appelhoesje-apple-cozy.html
    'n vrolijk groetje,
    sneksniltje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij www.ipadspullekes.nl zijn nog meer leuke dingen te verkrijgen voor de iPad

    BeantwoordenVerwijderen