Pagina's

woensdag 30 oktober 2019

Muts haken

In mijn voorraad lag nog een bol Phildar Phil Looping die ik ongeveer een jaar geleden kocht om er een muts van te maken. Eindelijk maar eens op zoek gegaan naar een patroon. Via mijn Pinterest bord met ideeën had ik die snel gevonden, de Wynn Slouch Hat.
Een bijzonder patroon vind ik het, goed bedacht. Hij wordt overdwars gehaakt. Aan één kant wordt ie 'lager', zodat de bovenkant van de muts mooi wordt. Aan het eind hoef je aan de bovenkant maar een klein gat dicht te naaien, en de boven- en onderkant van de lap dicht te naaien.
De muts lijkt gebreid, maar het is toch echt gehaakt. De boord wordt gemaakt d.m.v. halve vasten en een halve vaste met omslag (yarn over slip stitch). Die kende ik nog niet.
Ik had net genoeg aan de ene bol garen, wat dus goed uit kwam. Ik draag de muts met de boord omgevouwen. Dan is ie niet meer slouchy. Staat leuker bij mezelf (vind ik). Ik heb één herhaling minder gehaakt omdat ie anders te groot werd. Met naald 5,5 was het een snel project!

7 opmerkingen:

  1. Wat een leuk patroon! Gelijk in mijn Ravelry-favorieten gezet, lijkt me een fijn model muts.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi patroon. Bedankt voor de inspiratie!
    Jij hoeft deze winter geen koude oren te hebben.
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke muts. Vooral de steek die er voor gebruikt is spreekt me heel erg aan.
    Omdat ik een liggend bestaan heb is man lief meteen op pad gegaan om de goede garen voor me te kopen. Maar .... snik🥺.... de Engelstalige uitleg krijg ik maar niet onder de knie. Kun je me misschien verder helpen met o.a. een Nederlands talig uitleg? Eventueel van een andere muts die er op lijkt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Joke, ik heb geen tijd om van het hele patroon een vertaling te geven, maar de belangrijkste dingen heb ik vertaald, zie hieronder.
      Je haakt heen en weer een lap. Ik herinner me nog dat ik af en toe wat gesmokkeld heb omdat het niet goed uit kwam.

      CH = chain = losse
      RS = right side = goede kant/voorkant
      HDC = half double crochet = half stokje
      SLST = slip stitch = halve vaste
      YO = yarn over = draad omslaan/omslag
      Stitch = steek
      Turn = keer
      Row = rij
      the last stitch will not be worked = geen steek in de laatste steek
      Yarn over slip stitch (YO-SLST) = omslag, haaknaald in volgende steek, omslag, haal draad in 1 keer door steek en door de 2 lussen op naald
      Vanaf rij 2: alles in alleen achterste lus haken.
      De losse aan het begin telt niet als steek.
      Haak niet te strak bij de halve vasten.
      Aan het eind: aan elkaar naaien en bovenkant dicht naaien.

      Verwijderen
  4. Ik wilde graag de muts haken van filner echter ik kan niet in het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gratis versie van het patroon staat hier: https://noowul.com/wynn-hat-free-crochet-pattern/
      Als dat niet lukt, kun je de betaalde versie proberen. Die is hier te vinden, op Ravelry: https://www.ravelry.com/patterns/library/wynn

      Verwijderen